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LA RICERCA DELLA VERA FEDE - THE SEARCH OF TRUE FAITH

Et ego vobis dico: fácite vobis amicos de mammóna iniquitátis: ut, cum defecéritis, recípiant vos in ætérna tabernácula.

Et ego vobis dico: fácite vobis amicos de mammóna iniquitátis: ut, cum defecéritis, recípiant vos in ætérna tabernácula.

And I say to you, make friends for yourselves with the mammon of wickedness, so that when you fail they may receive you into the everlasting dwellings.

Evangelium Luc 16:1-9
In illo témpore: Dixit Iesus discípulis suis parábolam hanc: Homo quidam erat dives, qui habébat víllicum: et hic diffamátus est apud illum, quasi dissipásset bona ipsíus. Et vocávit illum et ait illi: Quid hoc audio de te? redde ratiónem villicatiónis tuæ: iam enim non póteris villicáre. Ait autem víllicus intra se: Quid fáciam, quia dóminus meus aufert a me villicatiónem? fódere non váleo, mendicáre erubésco. Scio, quid fáciam, ut, cum amótus fúero a villicatióne, recípiant me in domos suas. Convocátis itaque síngulis debitóribus dómini sui, dicébat primo: Quantum debes dómino meo? At ille dixit: Centum cados ólei. Dixítque illi: Accipe cautiónem tuam: et sede cito, scribe quinquagínta. Deínde álii dixit: Tu vero quantum debes? Qui ait: Centum coros trítici. Ait illi: Accipe lítteras tuas, et scribe octogínta. Et laudávit dóminus víllicum iniquitátis, quia prudénter fecísset: quia fílii huius sǽculi prudentióres fíliis lucis in generatióne sua sunt. Et ego vobis dico: fácite vobis amicos de mammóna iniquitátis: ut, cum defecéritis, recípiant vos in ætérna tabernácula.

OMELIA DI DON ENRICO RONCAGLIA

Cosa farò poiché il padrone mi toglie la fattoria? Non posso zappare, mi vergogno di chiedere l’elemosina. Ma so quello che farò, affinché quando sarò cacciato dalla fattoria, possa essere accolto in casa altrui.  Ecco cosa dice di fattore disonesto ma scaltro (non come i figli della luce!).

San Paolo poi nella prima lettura afferma: noi abbiamo ricevuto lo spirito di figli adottivi. In noi c’e’ la carne ma anche lo Spirito del Signore. Ecco la differenza tra noi e i non battezzati! Occorre rendersi conto del nostro privilegio di cristiani. In noi c’e’ il principiop della redenzione. E lo Spirito in noi dice “Abba!”. Comportiamoci quindi da figli di Dio! Verso il Padre Nostro che e’ buono e premuroso con noi!

Siamo stati per molti anni nella distrazione di questo mondo. Ma ora viviamo l’amore del prossimo e l’amore di Dio.

Il padrone vuole cacciare il fattore disonesto. Ma lui astutamente trova altri amici. I figli di questo mondo sono piu’ astuti dei figli della luce!

Ma dobbiamo, oltre ad operare le opere della verita’, anche operare con astuzia per farci degli amici in terra per ottenere l’unico bene che conta. Occorre accettare le nostre croci, i sacrifici necessari. E’ meglio soffrire qui per fare del bene al prossimo, anche se il prossimo ci ha fatto del male!

Sia lodato Gesu’ Cristo!

HOMILY BY DON ENRICO RONCAGLIA

What will I do since the owner takes the farm away from me? I can’t hoe, I’m ashamed to beg. But I know what I will do, so that when I am kicked off the farm, I can be welcomed into someone else’s house. Here’s what he says about dishonest but shrewd factor (not like the children of light!)

In the first reading, St. Paul affirms to us: we have received the spirit of adopted children. In us there is the flesh but also the Spirit of the Lord. Here is the difference between us and the unbaptized! It is necessary to realize our privilege as Christians.

In us there is the principle of redemption. And the Spirit in us says “Abba!”. Let us therefore behave as children of God! Towards the Our Father who is good and caring with us!

We have been in the distraction of this world for many years. But now we live the love of neighbors and the love of God. The master wants to drive out the dishonest farmer. But he cunningly finds other friends.

The children of this world are smarter than the children of light!

But we must, in addition to working the works of truth, also work with cunning to make friends on earth to obtain the only good that matters!

It is necessary to accept our crosses, the necessary sacrifices. It is better to suffer here to do good to our neighbor, even if our neighbor has hurt us!

Praised be Jesus Christ!